News

Koalicja do walki z wykluczeniem cyfrowym seniorów

14 listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Osób Starszych. W tym roku jest to również data inauguracji programu, którego celem jest rozwój kompetencji cyfrowych osób starszych w Polsce. W inicjatywie bierze udział kilkadziesiąt polskich organizacji.

W krajach Unii Europejskiej to Polska ma jeden z najniższych wskaźników cyfryzacji społeczeństwa w grupie wiekowej przekraczającej 45. rok życia – wynika z badań Eurostatu przeprowadzonych w 2021 roku. W krajach UE średnio 5,54 proc. seniorów nie posiada żadnych kompetencji cyfrowych. W Polsce jest ich niestety prawie dwa razy więcej (10,52 proc.).

Z kolei inne badania (Krajowy Instytut Mediów z 2022 roku – red.) pokazują, że prawie 50 proc. polskich seniorów korzysta z telefonów komórkowych z klawiaturą. Okazuje się, że taki sprzęt również może przyczyniać się do wykluczania cyfrowego, chociażby z powodu braku dostępu do aplikacji mObywatel czy innych programów, ułatwiających nasze codzienne życie.

To wszystko pokazuje, jak bardzo potrzebna jest współpraca wielu firm i organizacji, które chcą wspólnie wspierać edukację technologiczną osób dojrzałych. Za skoordynowanie ich działań odpowiada nowo powstała koalicja – „Cyfrowi Seniorzy”.

Osiem miesięcy prac

Prace nad stworzeniem koalicji „Cyfrowi Seniorzy” trwały 8 miesięcy. Obecnie w grupie przedsiębiorstw i instytucji znajdują się 24 podmioty (20 organizacji sektora prywatnego). W jej skład wchodzą:

  • Federacja Przedsiębiorców Polskich
  • Fundacja DigitalPoland
  • Fundacja Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej
  • Fundacja LendTech
  • Fundacja na rzecz innowacji finansowych FinTech Polska
  • Fundacja Polska Bezgotówkowa
  • Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
  • Krajowa Izba Gospodarcza
  • Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
  • Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
  • Polska Izba Komunikacji Elektronicznej
  • Polski Związek Instytucji Pożyczkowych
  • Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
  • Stowarzyszenie Demagog
  • Stowarzyszenie Mobilne Miasto
  • Związek Banków Polskich
  • Związek Firm Public Relations
  • Związek Pracodawców APPLIA POLSKA
  • Związek Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska
  • Związek Pracodawców mediów radiowych MOC RADIO
  • Związek Pracodawców ogólnopolskich i lokalnych mediów radiowych MOC FM
  • Związek Pracodawców ogólnopolskich mediów telewizyjnych MOC TV

Jednym z głównych założeń założycieli grupy ma być „przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu seniorów”. W jaki sposób chcą tego dokonać? Na ten moment przedstawiono dwa konkretne rozwiązania, które mają zwiększyć zaangażowanie osób starszych w życie społeczeństwa cyfrowego.

Od 1 grudnia br. ruszy infolinia, dzięki której seniorzy będą mogli pytać konsultantów o interesujące ich zagadnienia cyfrowe. Tego samego dnia swój debiut będzie mieć strona internetowa „Cyfrowi Seniorzy”, dotycząca podobnych zagadnień. To tam mają być zamieszczane informacje o wszystkich akcjach edukacyjnych skierowanych do seniorów.

Uwrażliwić przedsiębiorców

Jak zauważył Piotr Mieczkowski z Digital Poland, koalicja powstała również po to, by integrować prace wielu firm i sektorów w celu ich wspólnego zaangażowania się na rzecz aktywizacji osób starszych. „Trzeba pokazywać rynkowi, jak tworzyć produkty dla seniorów. Strony internetowe powinny być bardziej czytelne, opisy produktów napisane większą czcionką, itd.” – dodał, przypominając również o kwestii bezpieczeństwa.

„Seniorzy bardziej ufają drugiemu człowiekowi. Dlatego – szczególnie w sieci – ich odporność na scamy, wszelkie maile i SMS-y podszywające się pod różne instytucje jest szczególnie potrzebna” – mówił, dodając że zwiększyć się musi również odporność na fake newsy i dezinformację. To m.in. dlatego w działania koalicji włączyło się Stowarzyszenie Demagog.

Źródło: cyberdefence24.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. archiwum.

15 listopada 2023