News, Seniorzy

Świat online. Życie seniorów stanęło na głowie

Pandemia koronawirusa zepchnęła większość naszych aktywności do świata online. Dla seniorów było to bardzo dotkliwe, ponieważ większość z nich nigdy nie miała do czynienia z internetem.

Z badań wynika, że wykluczenie cyfrowe w Polsce ma przede wszystkim twarz seniora. Badania na temat korzystania przez seniorów z komputerów i internetu prowadzi m.in. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Według danych za 2019 rok 69,8 proc. osób powyżej 60 roku życia nie korzystało z internetu. Natomiast jeśli chodzi o komputer, to nie korzystało z niego 73,5 proc. seniorów. W przedziale wiekowym 60-70 lat ten odsetek wynosił 62,6 proc., a dla osób powyżej 70. – 89,2 proc.

Jak zauważają autorzy raportu „Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii” koronawirus spowodował, że cyfrowe wykluczenie stało się realnym problemem, który dotknął seniorów bezpośrednio, a pośrednio przez to także młodszych członków ich rodzin. Przed wprowadzeniem lockdownu oraz społecznych i gospodarczych obostrzeń, seniorzy swoje potrzeby bez większych przeszkód byli w stanie zaspokoić poprzez tradycyjne zakupy, wizytę u lekarza, pójście do placówki pocztowej lub bankowej, czy spotkanie z rodziną lub znajomymi.

Tymczasem pandemia wymusiła ograniczenia w funkcjonowaniu sklepów, urzędów, placówek pocztowych i bankowych, a zwłaszcza przychodni lekarskich. Duża część aktywności, przynajmniej częściowo, przeniosła się do internetu. Pojawiły się teleporady, internetowe składanie wniosków do różnych urzędów, czy wreszcie internetowe zapisy na szczepienia. I w ten oto sposób życie seniorów stanęło na głowie.

W obliczu lockdownu część seniorów niekorzystających z internetu i komputera zapewne postąpiła tak, jak zdarzało im się robić już wcześniej, czyli szukała pomocy wśród najbliższej rodziny. Z badania UKE wynika, że w przypadku niemal 25 proc. seniorów wykluczonych cyfrowo ktoś załatwiał za nich ich sprawy przez internet. Najczęściej były to dzieci – 64,5 proc. wskazań – albo wnuczęta – 39,7 proc. odpowiedzi. Sprawy, które najbliższa rodzina załatwiała w imieniu seniorów przez internet w 2019 r., odpowiadają głównym potrzebom seniorów również w czasie pandemii.

Być może pandemiczne ograniczenia w dostępie do usług stacjonarnych sprawią, że część młodszych seniorów zdecyduje się na wejście do świata cyfrowego. Można już znaleźć sygnały zapowiadające taki trend.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

31 stycznia 2021