Niepełnosprawność

Toruń. Podsumowano funkcjonowanie programu Dostępność Plus

Mija 5 lat od inauguracji programu Dostępność Plus, który ma zapewnić osobom niepełnosprawnym swobodny dostęp do usług w urzędach i innych instytucjach publicznych. Jak realizowany jest ten program czy osoby z dysfunkcjami nadal natykają się na bariery w takich placówkach – o tym rozmawiano podczas konferencji zorganizowanej przez toruński oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością, rozsuwane drzwi wejściowe czy windy w środku. To jedynie niektóre udogodnienia w toruńskim oddziale ZUS dla osób ze szczególnymi potrzebami.

– Na przykładzie węzła sanitarnego, nie wszędzie człowiek z kulami czy na wózku się zwyczajnie mieści. Jeżeli nie ma odpowiedniej widny, z której może skorzystać osoba na wózku czy o kulach to wiadomo, że część usług zostaje odcięta – mówi Tomasz Wiczerzak, kierownik biura ds. osób z niepełnosprawnością Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.

ZUS idzie jednak dalej i pomoc swoim klientom oferuje także online, podczas e-wizyty.

– Ta e-wizyta jest dostosowana dla osób niewidzących, jak i również niedowidzących, mogą z niej skorzystać osoby niesłyszące czy też jest ta usługa dostępna w języku migowym – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Każda modernizacja, każda sala obsługi klientów, każdy obiekt, który jest modernizowany uwzględnia w tej chwili wszystkie elementy związane z dostępnością. Takie budżety roczne, jeżeli chodzi o sam budżet inwestycyjny sięga rocznie ok 120 mln zł i to są to środki, które przeznaczamy także na rozwiązania związane z dostępnością – wskazuje Mariusz Jedynak, członek zarządu ZUS nadzorujący pion administracji i zamówień publicznych.

***

Dostępności w instytucjach publicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami dedykowana była także konferencja przygotowana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W kwietniu mija 5 lat od momentu inauguracji programu Dostępność Plus. Jego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym wszystkich obywateli.

– Obecnie pracujemy nad kolejną ustawą związaną z dostępnością, która przeniesie punkt ciężkości na zapewnienie dostępnych produktów i usług w sektorze prywatnym. Aby zrealizować cele postawione w programie Dostępność Plus, niezbędne są odpowiednie środki finansowe. Dziś już ponad 16 mld zł wydano na inwestycje by wdrażać dostępność w praktyce – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalne.

Podczas spotkania rozmawiano także o sytuacjach, w których to podmiot publiczny nie zapewnia dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Wtedy każdy może złożyć do niego informację, o braku tej dostępności.

– W przypadku, gdy podmiot publiczny nie odpowie na złożony wniosek lub odmówi dostępności, wtedy osoba z niepełnosprawnością lub jej opiekun prawny może złożyć skargę na brak dostępności. Takie skargi składa się do prezesa zarządu PFRON – mówi Aleksandra Gierej, dyrektor oddziału kujawsko-pomorskiego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Była to pierwsza taka konferencja regionalna. Kolejna – w maju, w Gorzowie Wielkopolskim.

Źródło: oprac. za bydgoszcz.tvp.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

4 kwietnia 2023