Niepełnosprawność

Studia wyższe dostępne dla niepełnosprawnych. Konferencja naukowa w ramach kampanii ,,Nauka bez Barier’’

Sytuacja osób niepełnosprawnych studiujących i pracujących naukowo oraz eliminowanie barier z jakimi spotykają się w środowisku akademickim – to jedne z wiodących tematów wirtualnej debaty pt. ,,Nauka bez Barier – V konferencja Naukowa. Genom. Medycyna Personalizowana’’.

Konferencja została zorganizowana przez Fundację na rzecz umacniania więzi rodzinnych i społecznych Neuron +, przy wsparciu Polskiej Akademii Nauk. Była ona częścią ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nauka bez barier”, która dotyczy dostępności edukacji akademickiej i szkolnictwa wyższego dla osób z niepełnosprawnością.

Akcja ma na celu zmianę postaw samych osób niepełnosprawnych, aby aktywniej korzystali z oferty edukacyjnej polskich uczelni, a najzdolniejsi podejmowali działalność naukową i pokonywali kolejne szczeble kariery akademickiej. Jednocześnie autorom kampanii chodzi o pozytywne oddziaływanie na środowisko akademickie, żeby traktowało tak samo potrzeby edukacyjne ludzi zdrowych i niepełnosprawnych.

Konferencja odbywała się w formie on-line z zastosowaniem technologii 3D, a wykładom towarzyszyła dyskusja panelistów z uczestnikami. Wystąpienia prelegentów były wzbogacone o napisy oraz tłumaczenie w języku migowym, który był także wykorzystywana podczas sesji pytań i odpowiedzi.

Wydarzenie było skierowane do całego środowiska naukowego, osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin i opiekunów.

Uczestnicy dyskusji przekazali informacje mówiące o tym, że uczelnie wszystkich typów poczyniły i czynią duże postępy w otwieraniu się na kandydatów na studia z różnymi niepełnosprawnościami ruchowymi czy neurologicznymi, przystosowując do ich potrzeb sale wykładowe, laboratoryjne, czytelnie, stołówki i akademiki. Przybywa także programów i pomocy naukowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami podczas studiowania.

Z debaty wynikają jednak nie tylko pozytywne sygnały. Wciąż bowiem osoby niepełnosprawne napotykają szereg przeszkód na drodze do zdobycia dyplomu wyższej uczelni. Nie zawsze jest to bariera architektoniczna, ale często mentalna po stronie części kadry akademickiej. Część problemów jest związana z postawą samych niepełnosprawnych, którzy mają opory przed zapisywaniem się na studia.

źródło: Internet

20 listopada 2020