Niepełnosprawność

Opolskie. Gminy dobrze zorganizowały dowóz niepełnosprawnych dzieci do szkół

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak gminy z województwa opolskiego wywiązują się z obowiązku organizowania bezpłatnego dowozu do przedszkoli, szkół i placówek oświatowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz opieki nad nimi w czasie podróży. Nie miała większych zastrzeżeń. Jedynym problemem okazał się brak kontroli tego, jak realizowane są zlecone usługi przewozu.

Pod koniec 2019 r. ujednolicono zasady zwrotu kosztów poniesionych na dowóz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Obecnie obowiązuje algorytm uwzględniający długość trasy przejazdu, średnie ceny paliwa w danej gminie i średnie jego zużycie dla danego pojazdu.

NIK ocenia, że wszystkie skontrolowane gminy województwa opolskiego prawidłowo wywiązywały się z obowiązku dowozu do szkół, przedszkoli i placówek oświatowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, zapewniając opiekę podczas przewozu.

Na obszarach, gdzie dostęp do transportu publicznego był ograniczony, udostępniano transport indywidualny, który odbywał się z miejsca zamieszkania do placówek oświatowych i z powrotem. Tam, gdzie była taka możliwość, proponowano transport zbiorowy – zakup biletów na przejazdy liniami regularnymi.

NIK zwraca uwagę, iż w czterech (spośród siedmiu kontrolowanych) jednostkach samorządowych nie uwzględniono możliwości kontroli wykonania usługi przez firmy przewozowe, z którymi zawarto umowy. Ograniczano się jedynie do analizy dokumentacji będącej podstawą rozliczeń.

NIK ustaliła, iż gminy także prawidłowo zwracały koszty transportu organizowanego samodzielnie przez rodziców i opiekunów prawnych dzieci i młodzieży. Przy rozliczeniu brano pod uwagę zarówno koszty dowozu, jak i odbioru ucznia oraz powrotu odwożącego do domu, czy pracy.

Gminy przewidziały mechanizm kontroli przedkładanych przez rodziców i opiekunów prawnych dzieci rozliczeń, np. sprawdzano liczbę dni obecności uczniów w danym miesiącu w szkole, przedszkolu, czy ośrodku, do którego były one dowożone. Kontrole nie wykazały nieprawidłowości.

Forma bezpośredniego wsparcia finansowego nie cieszyła się zainteresowaniem rodziców. Większość korzystała z transportu organizowanego przez gminy.

NIK nie stwierdziła większych nieprawidłowości. Dlatego po kontroli skierowała tylko jeden wniosek – do kierowników kontrolowanych jednostek o weryfikację prawidłowości realizowania umów zawartych z przewoźnikami.

Więcej na temat tej kontroli na: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/dowozenie-niepelnosprawnych-dzieci-do-szkol.html

źródło: NIK

 

4 listopada 2020