News, Wykluczenie cyfrowe

Odcięci od Internetu. Przyczyny wykluczenia cyfrowego

Globalna zmiana w sposobie życia, pracy i socjalizacji ludzi, jaka nadeszła z pandemią, przynosząca wzrost bezrobocia i izolację społeczną, pokazała, że podstawowy poziom integracji cyfrowej stał się powszechnie niezbędny.

Tymczasem internetowa bankowość, social media, e-learning – wciąż dla wielu są nieosiągalne. Choć wydawać by się mogło, że Internet jest częścią codzienności każdego z nas, to skala wykluczenia cyfrowego na świecie jest ogromna. Brak dostępu do sieci, to nie tylko problem z płynnością komunikacji mailowej, to pogłębiający się problem nierówności społecznej, z którym walka staje się coraz trudniejsza.

Z badań wynika, że najpopularniejszą przyczyną nieposiadania dostępu do sieci jest jej koszt. 40 proc. populacji offline żyjącej w ubóstwie wskazuje na zbyt wysokie koszty subskrypcji Internetu, a 35 proc. mówi o zbyt wysokich kosztach sprzętu (komputera, telefonu). Ceny Internetu w poszczególnych krajach różnią się – m.in. we Francji lub Hiszpanii w 2019 roku za 1 GB Internetu mobilnego należało zapłacić ok. 3-4 USD, zaś cena takiej samej jednostki w Wielkiej Brytanii była nawet dwukrotnie wyższa, a np. w Szwajcarii 1 GB kosztował 20,22 USD. Polska w kosztowym zestawieniu Internetu prezentuje się jako jeden z najtańszych krajów na świecie – cena 1 GB wynosiła 1,32 USD. Szczególnie na czynnik związany z wysokością opłaty internetowej zwracają uwagę offline mieszkańcy obszarów wiejskich.

Innym z powodów, dla których ponad połowa światowej populacji pozostaje bez dostępu do sieci jest brak kompetencji cyfrowych. Zwłaszcza osoby z niepełnosprawnościami twierdzą, że Internet jest zbyt złożony i skomplikowany w obsłudze, co powoduje ich niechęć do korzystania z niego.

Także spora grupa badanych twierdzi, że nie jest zainteresowana korzystaniem z sieci. Taki stan może wynikać z braku umiejętności, braku doświadczeń, strachu przed popełnieniem błędu lub strachu przed technologiami. Jest to jeden z głównych powodów wykluczenia cyfrowego osób w wieku powyżej 60 roku życia i kobiet.

86,7 proc. gospodarstw domowych w 2019 roku w Polsce posiadało dostęp do Internetu. Co ciekawe – w mniejszej ilości domów znajduje się komputer, bo zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w taki sprzęt wyposażonych jest 83,1 proc. gospodarstw domowych. Średnia europejska z ubiegłego roku względem powszechności Internetu wynosiła ok. 90 proc., na co wskazują dane Eurostatu. W przypadku przedsiębiorstw – w Polsce 96 proc. ma dostęp do sieci, zaś średnia europejska wynosi 97 proc.

Według zestawienia GUS „Jak korzystamy z Internetu 2019” najczęściej w sieci Polacy korzystają z poczty e-mail (64,8 proc.), poszukują informacji nt. produktów i usług (62,2 proc), czy też korzystają z serwisów społecznościowych (53 proc.).

Wciąż jednak ponad 13 proc. polskich gospodarstw domowych i 3 proc. przedsiębiorstw nie posiada dostępu do Internetu.

źródło: interaktywnuie.com

5 czerwca 2020