Niepełnosprawność

Na Politechnice Wrocławskiej powstaje wózek terenowy dla niepełnosprawnych

Wyprawy do lasu, na plażę czy w góry są dla większości osób z niepełnosprawnościami jedynie marzeniem. Dzięki pojazdowi, który przygotowuje zespół z Politechniki Wrocławskiej to marzenie może się niebawem spełnić. LOV, czyli Limit-Off-Vehicle, ma być pojazdem, jakiego nie ma jeszcze na rynku.

To ma być pojazd lekki, stosunkowo tani, radzić sobie w trudnym terenie, w tym na ostrych wzniesieniach i na piasku. Będzie też wyposażony w napęd hybrydowy. 11-osobowy zespół naukowców ma na jego zbudowanie dwa lata.

Są już co prawda dostępne wózki turystyczne, ale ich cena jest poza zasięgiem większości potencjalnych użytkowników – sięga ponad 100 tys. zł. Poza tym gabaryty takich urządzeń sprawiają, że do ich transportu niezbędny jest specjalny samochód lub przyczepa.

Budowany we Wrocławiu wózek będzie mniejszy, modułowy i zdecydowanie tańszy. Maksymalny pułap cenowy to 50 tysięcy złotych. LOV ma mieć budowę modułową, co pozwoli dopasować jego funkcje do konkretnych potrzeb. Każdy moduł będzie ważył nie więcej niż 25 kg.

Jednym z ważnych elementów wózka jest jego układ jezdny, projektowany od podstaw przez naukowców z PWr. To on umożliwi bezpieczne poruszanie się po nawierzchniach o nachyleniu nawet do 30 procent.

Z równie wielką pieczołowitością inżynierowie pochylają się nad ergonomią wózka – jego siedzisko ma być wentylowane i wyposażone w system dynamicznie zmieniającego się ciśnienia, co umożliwi m.in. zmienny rozkład nacisku i ograniczy ryzyko odleżyn czy ran. Wózek będzie dostosowany do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami, również tych z porażeniami i rąk, i nóg. Umożliwi to specjalna kamizelka wyposażona w zestaw czujników, która będzie potrafiła powstrzymać ruchy spastyczne, jakie często utrudniają poruszanie się niepełnosprawnym.

Poza tym to ma być wózek, który nie wymaga napędu siłą mięśni – ze względu na niezawodność to musi być przynajmniej napęd hybrydowy.

Prace projektowe już trwają – jesienią ma być gotowy prototyp. Prace nad LOV są finansowane z programu „Rzeczy są dla ludzi” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Prowadzi je zespół badaczy – od profesorów, przez młodych pracowników naukowych, po doktorantów i studentów – z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. W pracach uczestniczą też osoby z niepełnosprawnościami i fizjoterapeuci działający w Stowarzyszeniu „Twoje nowe możliwości”.

Źródło: oprac. za Gazetą Wrocławską. Fot. Politechnika Wrocławska

5 sierpnia 2021