Depresja, lęk, bezradność zwłaszcza w ostatnim roku pandemii towarzyszą osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom. Dlatego specjaliści z Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi wraz z psychologami opracowali specjalny model pierwszej pomocy takim osobom w sytuacjach kryzysu. Instruktaż ten wprowadzają już pedagodzy z zespołu szkół w Brzezinach.
O tym, co znaczy kryzys najlepiej wiedzą rodzice niepełnosprawnych dzieci, tych młodszych i starszych. Osoby z niepełnosprawnościami ze względu na swoje uwarunkowania zdrowotne są znacznie częściej narażone na stres niż inni. Dlatego pedagodzy z ośrodków dla takich dzieci każdego dnia muszą radzić sobie z kryzysem. A poradzić sobie w takiej sytuacji nie jest łatwo, zwłaszcza że dziecko, często samo nie powie, bo nie jest w stanie. Podstawą jest obserwacja.
I właśnie dlatego powstał Model Pomocy przygotowany przez ekspertów z RCPS-u. To swoisty instruktaż, co robić, by pomocą nie zaszkodzić.
– To taka mapa, dla nas taki drogowskaz. Jak ją możemy zdefiniować, czy możemy ją uznać za kryzys i krok po kroku malusieńkimi kroczkami dochodzimy do tej pomocy – mówi Katarzyna Maciołek, dyrektor Regionalnego Centrum Polityki Społecznej
W modelu są bardzo szczegółowe porady, co mówić, jak się zachować rozmawiając z osobą w kryzysie. Stosują go brzezińscy pedagodzy i efekty widać.
Z modelu mogą korzystać szkoły i placówki zajmujące się pomocą niepełnosprawnym.
Źródło: oprac. za lodz.tvp.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.