Niepełnosprawność

Dostępność dla niepełnosprawnych. Jak zmieniła się bankowość?

Od wielu lat w usługach bankowych zachodzą bardzo duże zmiany w obszarze dostępności dla osób z niepełnosprawnością. Największą dotyczyła przejścia z bankowości tradycyjnej do internetowej.

Jest to z jednej strony szansa na poprawę dostępności usług, np. dla osób, dla których wyjście z domu stanowi duży wysiłek, ale też ludzi mieszkających z dala od oddziałów bankowych, czy po prostu osób, którym brakuje czasu. Jednak z drugiej strony pojawia się problem dostępności cyfrowej. Niewłaściwie przygotowane serwisy transakcyjne mogą stanowić barierę np. dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Polityka części banków ma na celu zniechęcanie klientów do korzystania z tradycyjnej bankowości, np. poprzez dodatkowe opłaty za korzystanie z usług w lokalu. Takie rozwiązanie jest niekorzystne dla osób, które nie potrafią lub po prostu nie chcą korzystać z bankowości internetowej. Może to dotyczyć np. starszych osób lub tych, którzy z nieufnością podchodzą do świata cyfrowego. Dlatego dostępność architektoniczna i obsługa w oddziale jest nadal istotna.

Nie bez znaczenia jest też obsługa klienta. Spokojne informowanie o usługach, powtarzanie informacji, jeżeli klient tego potrzebuje, brak pośpiechu i przyjazna obsługa to standard w bankach nastawionych na wysoką jakość obsługi klienta.

Jeszcze kilkanaście lat temu dostępność oddziałów wypadała bardzo źle. Nawet pochylnie, pomimo dosyć ścisłych przepisów, były budowane z poważnymi błędami. To na szczęście jest już przeszłość. Dostępność architektoniczna placówek poprawia się. Częściowo dzięki remontom, ale też przenoszeniu się do nowych obiektów. W dalszym ciągu nie jest jednak tak, że wszystkie są dostępne. Szczególnie trudne są lokalizacje na starówkach, w zabytkowych kamienicach, chociaż i w takich miejscach zdarzają się wyjątki.

Na horyzoncie pojawia się Europejski Akt Dostępności, którego stosowanie konieczne będzie od 2025 roku. Wydaje się, że jest to największe wyzwanie. To co obecnie jest dobrą praktyką, np. po stronie obsługi bankomatów przez osoby z niepełnosprawnością wzroku, będzie musiało stać się standardem. Myślę o udźwiękowieniu urządzeń, zapewnienie odpowiedniej informacji dotykowej itp.

Źródło: obszerne fragmenty artykułu Kamila Kowalskiego, projektanta dostępności, dyrektora Integracja LAB i wykładowcy Pracowni Ergonomii Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie zamieszczonego na portalu niepełnosprawni.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

23 lutego 2022