News

Ruszyła akcja „Miłość to nie Przemoc”

“Miłość to nie Przemoc” to kampania marki YSL Beauty, którą firma ogłosiła w związku z obchodzonym 2 października Międzynarodowym Dniem bez Przemocy. Celem akcji jest uświadamianie i zapobieganie przemocy ze strony partnera.

– Projektant Yves Saint Laurent od zawsze walczył o wolność kobiet i łamał stereotypy. Zaprojektował pierwsze spodnie dla kobiet, które wspierały zmiany ruchu feministycznego. Był to prawdziwy manifest będący symbolem wspierania ich niezależności. Pod każdym względem kontynuujemy to dziedzictwo, wspierając niezależność i wolność kobiet. Jednak zdajemy sobie sprawę, że jednym z najpowszechniejszych, a jednocześnie niedofinansowanych zagrożeń dla wolności kobiet jest problem przemocy ze strony partnera – wyjaśnia Krzysztof Bożek, Brand Business Director YSL Beauty.

Jedna na trzy kobiety doświadcza przemocy ze strony partnera

Niestety statystyki są bardzo niepokojące. Nadużycia ze strony partnera w relacji intymnej są najczęstszymi formami przemocy wobec kobiet – aż jedna na trzy kobiety doświadcza jej w ciągu życia. Za najbardziej zagrożone uznaje się kobiety w wieku 16-24 lat, mimo że zjawisko dotyka osób należących do każdej grupy społeczno-ekonomicznej, religijnej oraz kulturowej. Przemoc ze strony partnera to wywieranie wpływu i kontrolowanie obecnej lub byłej partnerki/a. To przemoce słowa oraz działania mające na celu przejęcie władzy oraz kontrolowanie ofiary.

Przemoc w relacjach intymnych ma wiele twarzy – odróżniamy aż 9 jej rodzajów. Nie wszystkie są tak zauważalne, jak przemoc fizyczna. Wśród nich wyróżniamy zazdrość, naruszanie prywatności, kontrolę, poniżanie, ignorowanie, zastraszanie, izolację, szantaż i manipulację.

Według badań przeprowadzonych dla kampanii „Miłość to nie Przemoc” przez badaczki z socjolożki.pl, w Polsce najczęstszą formą nie fizycznej przemocy jest krytykowanie i ubliżanie związane z wyglądem – 29 proc. badanych wskazało ten problem. Taki sam procent grupy wyróżnił ignorowanie kilka dni po kłótni. Jednocześnie jako zachowania uznawane przez osoby badane za formę przemocy wskazały zastraszanie (w tym groźby) – 80 proc. oraz poniżanie przy innych i w odosobnieniu – 75 proc. Skutkiem tych nadużyć według socjolożki.pl jest przede wszystkim depresja – 69 proc. badanych oraz spadek samooceny – 60 proc. badanych.

Wystarczy zadzwonić po pomoc. Infolinia czynna przez sześć dni w tygodniu

Twarzą kampanii jest Daria Zawiałow, która jest także ambasadorką marki YSL Beauty. – Kampania „Miłość to nie Przemoc” zwraca uwagę społeczeństwa na ważny problem o porażającej skali. Tak samo jak YSL Beauty stoję za równością i wolnością wszystkich ludzi – mówi artystka.

W ramach akcji YSL Beauty podjęło współpracę z organizacją SEXEDPL. Fundacja pomaga marce w prowadzeniu edukacji, oferując swoją ekspercką wiedzę oraz znajomość działań komunikacyjnych. Ważnym aspektem partnerstwa jest możliwość udzielania praktycznego wsparcia dzięki Antyprzemocowej Linii Pomocy.

– Fundacja SEXEDPL od dwóch lat prowadzi linię pomocową dla osób uwikłanych w przemoc – nie tylko doświadczających jej, ale też będących jej świadkami i sprawcami. Przez sześć dni w tygodniu nasi specjaliści czuwają pod telefonem 720 720 020, prowadzimy warsztaty edukacyjne dla pracowników klubów, edukujemy o przemocy na naszych kanałach w social mediach. (…) Zanim osoba doświadczająca przemocy, sięgnie po pomoc, musi potrafić nazwać to, czego doświadcza. Wspólnie z naszym ekspertem, Michałem Sawickim, będziemy wyjaśniać jak rozpoznać symptomy przemocy w relacji i co zrobić dalej, by odzyskać kontrolę i bezpieczeństwo – mówi Martyna Wyszykowska, dyrektor zarządzająca fundacją SEXEDPL.

YSL Beauty chce informować i uwrażliwiać po to, aby dotrzeć nie tylko do otoczenia będącego świadkiem zjawiska, ale również do osób pozostających w toksycznych związkach. Marka finansuje badania akademickie, szkoli swoich pracowników oraz zobowiązuje się do 2030 r. wyedukować na ten temat 2 mln ludzi globalnie. W październiku rusza kampania digitalowa „Miłość to nie przemoc”, która będzie budować świadomość problemu.

Źródło: Yves Saint Laurent Beauty. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

4 października 2023