Niepełnosprawność

Polskie uczelnie przyjazne dla wszystkich studentów? „Jest coraz lepiej”

 Problemem jest generalnie kwestia rozumienia, czym jest niepełnosprawność. Nie każdą niepełnosprawność widać na pierwszy rzut oka – podkreślała Anna Rutz, ekspert ds. wyrównywania szans z UAM w Poznaniu. – Choć dużo się już zmieniło w tym obszarze, wciąż równie dużo jest do zrobienia.

Dlatego powstał projekt „Dostępność plus” w szkolnictwie wyższym. Jego efektem jest m.in. ponad dwieście umów z uczelniami m.in. na dostosowanie systemów rekrutacji na studia, bibliotek akademickich, wyraźne oznaczenia pomieszczeń, poprawę nagłośnienia sal wykładowych, wsparcie asystentów osób niepełnosprawnych i elastyczne formy kształcenia studentów. Projekty w ramach trzech edycji konkursu „Uczelnia dostępna” służą osobom ze specjalnymi potrzebami w środowisku akademickim.

Wśród celów na przyszłość wymienia się właściwe oznaczenie budynków, oświetlenia, nagłośnienia z wykorzystaniem pętli indukcyjnej oraz strefy wypoczynku na uczelniach,

– Jesteśmy w trakcie montowania dwóch wind, a już zrealizowany został m.in. montaż ośmiu pętli indukcyjnych, automatycznego otwierania drzwi, przygotowanie prototypów aplikacji ułatwiających poruszanie się po budynkach, przeróżne badania dotyczące wyrównywania szans i tego, co jeszcze warto wdrożyć. I ostatecznie wszelkie szkolenia od portierów do kadry akademickiej i kierowniczej – wyliczała Anna Rutz.

Jak podkreślała, chodzi o to, by zapewnić wszystkim studentom równy dostęp do wiedzy i wszelkich miejsc na terenie gmachów uczelni.

– Jeśli mamy możliwość uczynienia budynków bardziej komfortowymi, to dlaczego tego nie zrobić – mówiła. Jak wyliczała, architektura to spory problem nie tylko w Polsce.

– Wszystko zależy od kraju i możliwości, nigdzie nie jest idealnie, ale w Hiszpanii, Włoszech czy w krajach skandynawskich dostępność dla osób z niepełnosprawnymi i świadomość tego tematu jest na relatywnie wysokim poziomie. W Niemczech i we Francji jest już jednak nieco inaczej – mówiła ekspert. – Cieszę się, że w Polsce staramy się zapewniać dostępność i jest ona wpisana w główne strategie uczelni – podkreślała. 

Źródło: oprac. za polskieradio.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

16 listopada 2022