Bez kategorii

„#NiePrzesadzam”. Kampania przeciw werbalnej przemocy wobec kobiet

25 listopada to Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet, który został ustanowiony w 1991 roku z inicjatywy Women’s Global Leadership Institute w Stanach Zjednoczonych. Według szacunków Narodów Zjednoczonych, przemoc dotyka jednej trzeciej kobiet na świecie. Dlatego celem corocznego wydarzenia jest szerzenie wiedzy na temat skali zjawiska i konsekwencji jakie za sobą niesie.

Organizatorem kampanii #NiePrzesadzam jest firma Babbel, twórca jednej z najpopularniejszych aplikacji do nauki języków obcych, partnerem zaś Centrum Praw Kobiet. Misją Centrum jest przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy i dyskryminacji kobiet w życiu prywatnym, publicznym i zawodowym.

Działania mają na celu uświadomienie, że przemoc wobec kobiet to nie tylko przemoc fizyczna. To również zwroty, do których przyzwyczajeni jesteśmy na co dzień, a często dają początek fizycznej agresji. Język nienawiści to przemoc słowna, od której wszystko się zaczyna.

Zgodnie z powszechną definicją przemocą psychiczną nazywamy zachowanie, którego celem jest umniejszanie poczucia własnej wartości ofiary, wzbudzanie w niej strachu, pozbawianie poczucia bezpieczeństwa i kontroli nad własnym życiem. Język nienawiści jest swoistą podstawą tego typu przemocy.

Chociaż agresywne zwroty z ust bliskich bolą najbardziej, te wyrażane przez osoby obce również potrafią ranić i odciskać piętno na psychice ofiary. Wulgarne wyrażenia, seksistowskie uwagi, mobbing w pracy – to także elementy przemocy słownej i języka nienawiści. Ponadto w dzisiejszych czasach, w których tak powszechny jest Internet, a mnogość środków przekazu przyprawia o zawrót głowy, nietrudno o szerzący się język przemocy bezkarnie stosowany wobec drugiej osoby.

Do kampanii „#NiePrzesadzam” przyłączyło się wielu celebrytów czynnie wspierających podobne akcje społeczne. Twarzą kampanii oraz główną ambasadorką została aktorka, dziennikarka oraz modelka Anna Wendzikowska. Ambasadorki zachęcają Polki do dzielenia się swoimi doświadczeniami i publikowania ich na własnych profilach w social media z hashtagiem #NiePrzesadzam.

Akcja nawołuje do przeciwstawiania się przemocy słownej. Uczula na to, by nie wyrażać zgody na zakorzenione w społeczeństwie krzywdzące zwroty, które wydźwiękiem mogą doprowadzić do coraz groźniejszych form przemocy, także przemocy fizycznej, a w konsekwencji kobietobójstwa.

źródło: Marketing przy kawie

25 listopada 2020