Niepełnosprawność

Kontrola UKE. Dostosowanie biur obsługi klienta sieci kablowych do potrzeb osób niepełnosprawnych

Urząd Komunikacji Elektronicznej sprawdził biura obsługi klienta największych sieci kablowych (UPC, Vectra, Toya i Inea) czy spełniane są standardy dotyczące obsługi klientów z niepełnosprawnościami.   

UKE zbadał w jakim stopniu wypełniane są procedury i standardy obsługi klientów z dysfunkcjami wzroku, słuchu oraz osób mających problemy z poruszaniem się. Jak podkreślał wielokrotnie UKE stanowiska obsługi dla osób z niepełnosprawnościami muszą być wyposażone w taki sposób, aby zapewnić klientom swobodną i bezpłatną usługę tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego w czasie rzeczywistym.

Analizie poddano 33 salony stacjonarne operatorów kablowych na terenie całego kraju (w przypadku Toya i Inea – z uwagi na zasięg działalności sieci – w woj. łódzkim i wielkopolskim).

Jak przekazał Urząd – większość kontrolowanych salonów została zaprojektowana lub dostosowana z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednakże w wielu przypadkach odnotowano zbyt wysokie blaty lad i biurek lub zbyt małą przestrzeń pod blatem umożliwiającą wsunięcie się kolan osoby siedzącej na wózku pod blat. Na drugim miejscu kontrolerzy wskazują zbyt wysokie progi do wejścia do lokalu lub budynku, co utrudnia dostęp osobom niepełnosprawnym do BOK.

Nieprawidłowości w zakresie biurek i lad stwierdzono w 4 salonach UPC, jednym w sieci Inea i 6 salonach Vectra, natomiast nieprawidłowości dotyczące wejścia do BOK wystąpiły w dwóch salonach Vectry i jednym – Inei.

UKE zwrócił uwagę w raporcie na nieodpowiednie oznakowanie BOK (niezgodne z określonymi piktogramami w rozporządzeniu) oraz brak sporządzonych na papierze i przy użyciu dużej czcionki informacji o wszystkich udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Regulator kontrolowanym firmom wydał zalecenia w zakresie usunięcia zaobserwowanych przeszkód oraz dalszego podnoszenia standardów obsługi osób z niepełnosprawnościami.

źródło: ccnews

7 stycznia 2021