Niepełnosprawność

Wrocław. Szkolenia dla motorniczych oraz kierowców MPK

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu wraz z Fundacją Potrafię Pomóc zorganizowało cykl szkoleń dla motorniczych i kierowców. Zajęcia mają przygotować pracowników miejskiej spółki do pomocy pasażerom ze szczególnymi potrzebami. Łącznie przewoźnik przeszkoli aż sto osób

Szkolenia organizowane są dla patronów, czyli doświadczonych kierowców i motorniczych, którzy w przyszłości będą przekazywać wiedzę nowym kolegom. Celem zajęć jest przygotowanie pracowników spółki do pomocy i obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami – osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców z dziećmi w wózkach.

To na nich musimy zwracać szczególną uwagę w trakcie jazdy i na przystankach. Szkolenia podzielone są na kilka bloków – mamy zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną, czyli tor przeszkód. Stanowi on symulację tego, z czym na co dzień spotykają się pasażerowie o szczególnych potrzebach. Zakładamy specjalne gogle, które imitują różne wady wzroku i zatykamy uszy, aby uczestnicy przez chwilę nie słyszeli. – Michał Sałkowski, kierownik biura prasowego MPK Wrocław.

Prowadzone przez Fundację Potrafię Pomóc zajęcia mają na celu nie tylko rozwój kompetencji motorniczych i kierowców, ale również zwiększenie wiedzy na temat poruszania się komunikacją miejską przez osoby z niepełnosprawnościami.

Szkolenia uświadamiają, że niepełnosprawność to nie tylko ograniczenie mobilności. Większość ludzi patrzy trochę stereotypowo – myśląc o osobie z niepełnosprawnością, widzi przede wszystkim osobę na wózku czy o kulach, a w ramach warsztatów jesteśmy w stanie pokazać uczestnikom problemy osób niewidomych czy głuchych. – Magdalena Kokot, Fundacja Potrafię Pomóc.

Jednym z omawianych podczas zajęć tematów jest savoir-vivre, czyli komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami.

Bardzo duży nacisk kładziemy na to, aby edukować – pokazywać, w jaki sposób powinniśmy się zachować wobec pasażerów ze szczególnymi potrzebami, a czego nie robić. Pamiętajmy, żeby zawsze zapytać. Zanim podejdziemy, zanim udzielimy pomocy, zapytajmy. To jest bardzo ważne, żeby dana osoba mogła nam powiedzieć, jak możemy udzielić jej wsparcia. – dr Dominika Zawadzka, Fundacja Potrafię Pomóc.

Co istotne, przewoźnik kładzie duży nacisk na to, aby troska o osoby ze szczególnymi potrzebami nie wpłynęła na komfort jazdy pozostałych pasażerów.

Pracownicy stoją przed wieloma wyzwaniami. Motorniczy jest w trakcie jazdy i obowiązują go czas, przepisy ruchu drogowego, sygnalizacja świetlna i inne rzeczy, na które musi zwracać uwagę. Do tego dochodzi pomoc osobom z niepełnosprawnościami, która z pozostałymi elementami musi się zgrać. Tego też uczymy – żeby wszystko odbywało się w płynnie i zgodnie z procedurami postępowania. – Michał Sałkowski, kierownik biura prasowego MPK Wrocław.

Źródło: oprac. za wroclaw.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

16 czerwca 2022