News, Niepełnosprawność

UKE. Serwisy internetowe oraz aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności

„Zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności” – podkreśla Urząd Komunikacji Elektronicznej, odnosząc się do wyników badania dotyczącego dostępności platform i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych.

„O dostępności serwisu internetowego możemy mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji czy interakcji z serwisem. Natomiast osoby z niepełnosprawnością nie są jedynymi, które potrzebują tego, by informacje zamieszczane w internecie były dostępne. Osoba, która ma przemęczony wzrok, nie różni się aż tak bardzo od osoby trwale niedowidzącej. Dla obu tych użytkowników serwisu kontrast tekstu w stosunku do tła jest bardzo ważny” – tłumaczy UKE.

Urząd podkreśla, że platformy internetowe muszą być uniwersalnie dostępne, aby mogły z nich korzystać wszystkie osoby.

Badanie dotyczące dostępności serwisów i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych zostało przeprowadzone przez „SoftCream Software Sp. z o.o.” na zlecenie UKE. Zadaniem ekspertów była ocena „stanu dostosowania stron internetowych, stron mobilnych i aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych” pod kątem potrzeb „osób, objętych ryzykiem wykluczenia społecznego”.

W trakcie badania specjaliści przeanalizowali dokładnie 34 strony firm telekomunikacyjnych, 15 witryn przedsiębiorców pocztowych oraz 20 aplikacji.

„W tegorocznym badaniu dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną” – poinformowało UKE.

Urząd wskazał, że w przypadku dwóch serwisów firm pocztowych odnotowano spadek poziomu dostępności cyfrowej. Równocześnie czterech operatorów poprawiło swój wynik.

Z kolei, jeśli chodzi o serwisy przedsiębiorstw z branży telekomunikacyjnej „w przypadku dwóch serwisów nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik” – wskazuje Urząd.

W ocenie UKE badanie pokazało, że „zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności”.

Aplikacje zostały przebadane przez trzech konsultantów: osobę niewidomą, niedowidzącą oraz głuchą na systemie operacyjnym iOS. Do badania dostępności zostały wykorzystane produkty firmy Apple, ponieważ większość konsultantów nie miała z nimi styczności, co zdaniem analityków może przekładać się na bardziej obiektywne opinie.

W ostatecznym rankingu aplikacji na szczycie (zgodnie z przyjętą punktacją) znalazły się narzędzia Chroń dzieci w sieci oraz Multimedia Go. Podium zamyka InPost Mobile. Z kolei w „ogonie” zestawienia jest aplikacja dotycząca amerykańskiej firmy logistycznej FedEx.

Wśród platform internetowych związanych z firmami telekomunikacyjnymi na pierwszym miejscu rankingu znalazła się wRodzinie.pl, marka działająca jako prepaid oparta na infrastrukturze Polkomtela. Kolejne lokaty to Vectra.pl i Klucz.pl. Charakterystyczne jest to, że w zestawieniu największe telekomy nie wypadły dobrze. Najwyższą, czwartą pozycję zajął Play, pierwszą dziesiątkę zamyka Orange, na 16. miejscu jest T-Mobile Polska, a Plus na 19. pozycji.

W segmencie serwisów pocztowych i firm kurierskich  ranking zdominowały GLS, Geis oraz Speedmail. Najbardziej znani gracze, tacy jak InPost i TNT znaleźli się w środku stawki, zaś DPD i FeDex są na końcu listy.

Szczegółowe wyniki można znaleźć na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej UKE .

Źródło: oprac. za cyberdefence24.pl i wirtualnemedia.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock. 

28 grudnia 2021