News, Wykluczenie cyfrowe

Seniorzy w społeczeństwie informacyjnym. Na cyfrową edukację nigdy nie jest za późno

Seniorzy to grupa najbardziej narażona na cyfrowe wykluczenie, która słabo odnajduje się w dobie wszechobecnej technologii. Jak mówią dane z raportu GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku”, dostęp do sieci miało 84 proc. gospodarstw domowych. Tyle tylko, że najchętniej z jej zasobów korzystali młodzi ludzie (18-24 lata) – aż 92 proc. z nich.

Najrzadziej? Starsi. Wśród osób w wieku 65-74 lata odsetek korzystających z internetu wyniósł zaledwie 27,9 proc. A im wyższy wiek, tym gorzej. Choć i tak warto zauważyć, że wynik poprawił się na przestrzeni ostatniej dekady. Jeszcze 10 lat temu zaledwie 10 proc. seniorów potrafiło obsłużyć komputer i skorzystać z zasobów sieci.

Mimo to polscy seniorzy nadal są daleko za mieszkańcami innych krajów UE. Średnia unijna to 48 proc. starszych osób korzystających z rozwiązań technologicznych. Najbardziej aktywni cyfrowo są Luksemburczycy – aż 91 proc., Duńczycy – 85 proc., Szwedzi i Holendrzy – po 81 proc.

Umiejętność korzystania z technologii ma dziś ogromne znaczenie i jak na dłoni widać to w czasie pandemii. To seniorzy najczęściej są zamknięci w czterech ścianach, bez kontaktu ze światem, zdani na pomoc innych. Cyfrowe wykluczenie jest jeszcze bardziej uciążliwe, a samotność jeszcze większa.

Seniorzy, czyli tzw. „silver generation”, to dziś grupa ogromnie zróżnicowana. Z jednej strony są tacy, którzy nigdy nie siedzieli przed ekranem laptopa, a telefon, co prawda mają, ale… stacjonarny. Jak twierdzą, to im wystarczy. Nie lubią zmian, boją się nowości albo po prostu nikt im innych rozwiązań nie proponował. Na drugim biegunie są tacy seniorzy, którzy nowinki technologiczne znają od podszewki. Niektórzy od dawna podbijają media społecznościowe.

Firmy i instytucje dostrzegają problem cyfrowego wykluczenia seniorów. Problem dostrzegli także działacze związani z inicjatywą Dancingu Międzypokoleniowego, którego celem jest przełamywanie stereotypów związanych z postrzeganiem starości, walka z wykluczeniem społecznym ze względu na wiek, łączenie pokoleń. Dancing uczy tolerancji i odwagi życiowej, inspiruje do rozwijania swoich pasji niezależnie od wieku.

Dancing rozpoczął współpracę z marką Play i bierze udział w akcji „Zadbaj o siebie i #zostańwdomu z Play”. Sieć prowadzi szereg działań związanych z koronawirusem i adresowanych do stałych klientów, studentów, przedstawicieli małych firm oraz właśnie do starszych osób.

Operator na swojej stronie krok po kroku uczy seniorów, jak za pośrednictwem smartfona łączyć się ze światem zewnętrznym. Na pierwszy ogień poszły najprostsze funkcje – pisanie na klawiaturze, rozjaśnianie ekranów, wybieranie numerów, wykonywanie zdjęć, przesyłanie wiadomości tekstowych lub ze zdjęciem czy nawiązywanie połączenia z internetem.

źródło: WP

11 kwietnia 2020