Niepełnosprawność

PKP Intercity. Interpelacja poselska dotycząca obsługi osób niepełnosprawnych 

Posłanka Monika Rosa wystosowała interpelację dotyczącą podróżowania pociągami PKP Intercity przez osoby niepełnosprawne. 

– „Do mojego biura poselskiego spływa wiele informacji o trudnościach, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami podczas podróży koleją wewnątrz kraju oraz za granicę – informuje posłanka. – O takich utrudnieniach informują także media, które opisują sytuację np. pani Alicji, która jechała z Gdańska do Berlina z synem, który ma niepełnosprawność i spotkała się m.in. z niezwykle wysoką ceną biletu, którego nie mogła zwrócić, nieprzystosowaniem pociągu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością pomimo oznaczenia o spełnianiu wymogów, brakiem pomocy ze strony obsługi. Media opisywały także sprawę pana Michała, który ze względu na niedostosowanie pociągu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością został pozostawiony na dworcu w Wiedniu, przez co musiał on wracać do Polski na własny koszt. W ostatnich dniach pojawiła się kolejna sytuacja, w której mężczyzna z niepełnosprawnością chciał odbyć podróż PKP Intercity z Poznania do Wrocławia. Spóźnił się on jednak na pociąg, na który miał kupiony bilet, więc był zmuszony jechać innym pociągiem. Nie doszło jednak do odbycia podróży – konduktor odmówił pomocy mężczyźnie, ponieważ ten nie zgłosił swojego przejazdu 48 godzin wcześniej do obsługi PKP. Mężczyzna opisuje także sytuacje, w których konduktor zapomniał pomóc mu wysiąść na danej stacji, przez co pasażer musiał jechać dalej, a także o niedziałających windach na dworcach kolejowych i braku przeprowadzonych szkoleń dla konduktorów w zakresie obsługi wind dla osób z niepełnosprawnością. Poza utrudnieniami dla osób z niepełnosprawnościami pojawiają się również informacje o nieszczelnych oknach w pociągach, przez co pasażerowie są zmuszeni do podróżowania w bardzo niskich temperaturach, często poniżej zera. W 2019 roku jako posłanka na Sejm RP złożyłam interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie obsługi osób z niepełnosprawnościami przez PKP Intercity. W odpowiedzi otrzymałam informację o zobowiązaniu dyrektorów zakładów do zwiększenia nadzoru nad procesem obsługi osób z niepełnosprawnością. W celu wyeliminowania możliwości różnego interpretowania przepisów krajowych i międzynarodowych spółka miała opracować szczegółowe wytyczne wykonawcze dla pracowników “front line”. Informowano również, że “na przestrzeni najbliższych lat, PKP IC gwarantować ma szybką i bezpieczną podróż z szeregiem udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością, opiekunów z dziećmi, rowerzystów, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, w tym osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Nieodpłatna pomoc osobom z niepełnosprawnością i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej jest zapewniana, jeżeli o potrzebie jej udzielenia spółka zostanie poinformowana z 48-godzinnym wyprzedzeniem, tj. na 48 godzin przed planowanym wyjazdem. W przypadku braku takiej informacji w wymaganym terminie podejmowane są racjonalne działania dla zapewnienia pomocy/asysty w taki sposób, aby ww. osoby mogły zrealizować podróż”.

W tej sytuacji posłanka zadała Ministrowi Infrastruktury pytania: 

  • W jaki sposób władze spółki PKP Intercity dokonały poprawy przepływu informacji pomiędzy infolinią, obsługą w kasach, obsługą konduktorską oraz zespołami asystującymi przy pomocy w transporcie osób z niepełnosprawnościami? Czy planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian?
  • Czy i w jaki sposób zapewnione zostało, aby informacje w zakresie usług i przepisów je regulujących były spójne i zrozumiałe dla wszystkich pracowników obsługujących klientów PKP, a klientom zapewniały komfort kompetentnej obsługi i rzetelnej informacji?
  • Czy poprawiona została lub zostanie obsługa klienta, aby pracownicy potrafili przedstawić najkorzystniejsze i dostosowane do potrzeb klienta oferty, tak aby miał on pewność i gwarancję jakości umowy zawartej przy zakupie biletu i nie musiał obawiać się, że stojąc na peronie, nie uda mu się dostać do pociągu?
  • Czy zostanie zagwarantowane bezpieczeństwo osobom wymagającym szczególnej pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu, tak aby ani te osoby, ani ich opiekunowie nie musieli obawiać się o swoje zdrowie i życie?
  • Czy planowane jest skrócenie 48-godzinnego czasu wcześniejszego rezerwowania asysty dla osoby z niepełnosprawnością?
  • Jakie są założenia dotyczące rozwoju i usuwania barier w PKP?
  • Czy planowane jest przeprowadzenie szkoleń pracowników PKP w zakresie obsługi wind dla osób z niepełnosprawnościami?
  • Dlaczego do użytku oddawane są pociągi uszkodzone, które nie zapewniają pasażerom bezpieczeństwa i stałej temperatury wewnątrz wagonu?

Źródło: oprac. za transinfo.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

17 marca 2022