Wykluczenie cyfrowe

Cyfrowe wykluczenie w dobie pandemii

Pandemia koronawirusa w Polsce stała się ogromnym wyzwaniem dla operatorów sieci telefonicznych i dostawców internetu. Przymusowa izolacja spowodowała gwałtowne zwiększenie zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne. Do grona ich użytkowników coraz śmielej dołączają starsze osoby.

W 2020 roku największe telekomy na polskim rynku notowały rekordy internetowych transferów. Średnio o 1/3 wzrosło obciążenie sieci, co oznacza w praktyce miliony gigabajtów. Zdalna komunikacja, zakupy, a zwłaszcza nauka sprawiły, że istniejąca w Polsce infrastruktura stanęła na skraju wytrzymałości.

Grupą, która została zmuszona do szybkiej edukacji cyfrowej są seniorzy. Według ostatnich badań GUS ponad 90 proc. osób powyżej 60. roku życia korzysta z telefonu komórkowego. Ponad 70 proc. tej grupy wiekowej korzysta też z internetu.

Sytuacja pandemii wymusiła na seniorach, ale również na rodzinach, które chcą mieć kontakt z seniorami, konieczność nauczenia się korzystania z tego medium. Jednak nie wszystkich ten postęp dotyczy. W przypadku niektórych cyfrowe wykluczenie wręcz się pogłębia. Jeżeli senior, który utrzymuje się z niskiej emerytury i ma do zapłacenia rachunki, musi kupić jedzenie i leki, to dla niego internet jest dobrem luksusowym. On sobie na to nigdy nie pozwoli, bo go to nie stać. Rozwiązaniem problemu cyfrowego wykluczenia byłoby zwolnienie osób starszych z opłat za internet.

Równie ważne jest to, że by z internetu umieć korzystać bezpiecznie. Dlatego w połowie kwietnia Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpocznie kampanię edukacyjną temu poświęconą. Akcja będzie adresowana między innymi do seniorów.

źródło: TVP3 Olsztyn

17 marca 2021