Aktualia

UNICEF: Wypalenie zawodowe wśród największych wyzwań dla nauczycieli

UNICEF przypomina o konieczności przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wśród nauczycieli i dbania o ich dobrostan psychiczny.

Chroniczne zmęczenie, stres, obciążenie pracą czy brak wsparcia to jedne z przyczyn wypalenia zawodowego. Dotyczy ono wielu grup zawodowych, w tym pedagogów. Dlatego UNICEF wraz z partnerami realizuje szeroki zakres działań, których celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w Polsce.

Wypalenie zawodowe najczęściej rozumiane jest jako stan fizycznego, psychicznego i emocjonalnego wyczerpania, które z reguły objawia się przez chroniczne zmęczenie. Wśród grup tzw. wysokiego ryzyka wypalenia zawodowego są m.in. pracownicy ochrony zdrowia, psycholodzy, pracownicy socjalni czy pedagodzy. Dlatego UNICEF zwraca uwagę na wyzwania, jakie niesie ze sobą stres i wypalenie zawodowe w pracy edukacyjnej.

Nauczyciele i nauczycielki w Polsce od trzech lat próbują stawić czoła niespotykanym dotąd wyzwaniom. Najpierw było to nauczanie zdalne podczas pandemii COVID-19, a teraz konieczność dostosowania metod pracy i nauczania do specyfiki klasy wielokulturowej. To pedagodzy codziennie pracują z dziećmi uchodźczymi, starają się tworzyć włączające klasy, uczą języka polskiego i starają się stosować najlepsze metody komunikacji międzykulturowej. Aby robić to skutecznie, potrzebują nie tylko wzmocnienia kompetencji, ale również zadbania o własny dobrostan i odporność psychiczną.

Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce wraz z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz organizacjami partnerskimi i społeczeństwa obywatelskiego zachęca wszystkich pedagogów w Polsce do skorzystania z projektów, których celem jest wsparcie nauczycieli, pomoc w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami i wypaleniem zawodowym oraz w dbaniu o własny dobrostan fizyczny i psychiczny.

Jedną z aktywności, którą UNICEF proponuje dla nauczycieli jest certyfikowany kurs internetowy pt. „Jak radzić sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym” dostępny nieodpłatnie na platformie Learning Passport: https://www.szkolenia.learningpassport.pl/ Kurs dostarcza praktycznych strategii i narzędzi do zarządzania wysokimi wymaganiami oraz presją i stresem związanymi z nauczaniem. Pedagodzy mogą nauczyć się rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego i rozwijać mechanizmy radzenia sobie z nimi. Projekt jest realizowany w Polsce przez UNICEF, MEiN oraz Fundację SOK.

Z myślą o nauczycielach i nauczycielkach UNICEF wraz z Fundacją SOK przygotował również webinar o tym, jak wzmocnić swoją odporność psychiczną, radzić sobie ze stresem i budować silne fundamenty do efektywnej pracy pedagogicznej. Webinar poprowadziła Natalia de Barbaro, ceniona psycholożka i autorka bestselerowych książek „Czuła Przewodniczka” oraz „Przędza”. Webinar dostępny jest na platformie Learning Passport.

UNICEF wspiera również rozwój kompetencji nauczycieli i nauczycielek w zakresie edukacji włączającej, komunikacji międzykulturowej i pracy z uczniami, którzy doświadczyli traumy. W ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, UNICEF i Instytut Badań Edukacyjnych pedagodzy otrzymują dostęp do narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, budujących poczucie wspólnoty wśród uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z Ukrainy. Uczestnicy projektu mają szeroki dostęp do bezpłatnych konsultacji psychiatrycznych i psychoterapeutycznych, które pomagają im jeszcze lepiej przyswoić wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pomocy dzieciom. Więcej o projekcie: https://www.ibe.edu.pl/index.php/pl/szkola-dostepna-dla-wszystkich-opis-projektu

Jeszcze jedną propozycją ze strony UNICEF jest program wsparcia „Strefa Dobrych Emocji” realizowany we współpracy z Fundacją Fine. Jest to program dla nauczycieli i edukatorów, którzy pracują z dziećmi w sytuacji kryzysu i zwiększonego napięcia. W ramach programu przygotowano dziewięć webinarów dostępnych na stronie: https://www.youtube.com/@fine_ngo/videos.

Podczas obchodów dnia nauczyciela podkreślamy ważną rolę, jaką nauczyciele odgrywają w kształceniu dzieci i młodzieży na całym świecie. UNICEF podkreśla znaczenie stawiania dobrostanu fizycznego i psychicznego nauczycieli na pierwszym miejscu. Dzięki temu każde dziecko i młody człowiek, niezależnie od swojej sytuacji, będzie mogło otrzymać wysokiej jakości edukację i szansę na lepszą przyszłość.

Źródło informacji i zdjęcia: Newseria. 

16 października 2023