Niepełnosprawność

Nowy tabor PKP Intercity z myślą o niepełnosprawnych

PKP Intercity zwraca uwagę, by posiadane przez firmę wagony były odpowiednio przygotowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W 2020 roku na tory wyjechało blisko 130 wagonów zmodernizowanych przez Pesę i Cegielskigo.

Zmodernizowane wagony posiadają specjalne przyciski otwierające drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, posiadają oznaczenia wykonane wytłoczeniami z alfabetem Braille’a, układ wnętrza zaprojektowano tak, by maksymalnie ograniczyć przeszkody, które były niebezpieczne np. dla osób niedowidzących.

PKP Intercity w komunikacie zapowiada, że w 2021 roku flota zostanie wzmocniona blisko 150 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami. Wszystkie z nich będą spełniać wymogi TSI PRM w zakresie przystosowania dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a część z nich będzie przystosowana również dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81 nowych wagonów, które dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wszystkie będą dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Podobnie jak 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt, które PKP Intercity kupiło za ponad miliard złotych brutto od firmy Stadler Polska. Obecnie trwa produkcja pierwszego z 12 pociągów. Wszystkie będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach. Dostawa dwóch pierwszych pojazdów jest przewidziana w drugiej połowie 2021 roku. Dzięki realizowanym inwestycjom po 2023 roku wszystkie pociągi przewoźnika będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach.

Inwestycje w nowoczesny tabor to tylko część z działań PKP Intercity podejmowanych z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Od marca 2019 roku dostępny jest dodatkowy numer telefonu: 42 205 45 31 przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. Podróżni, dzwoniąc na dedykowany numer, mogą zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, a także otrzymać kompleksową informację. Na ten numer pasażerowie mogą także dzwonić w celu uzyskania pomocy, gdyby wystąpiły jakiekolwiek utrudnienia w trakcie podróży. Koszt połączenia jest zgodny z taryfą operatora.

PKP Intercity prowadzi także specjalistyczne szkolenia dla swojego personelu, realizowane we współpracy z Fundacją Integracja. Instruktorzy Fundacji kładą duży nacisk na aspekty techniczne związane z pomocą osobom z niepełnosprawnością. Już ponad 1900 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity ukończyło specjalistyczne szkolenia. W przyszłym roku planowana jest aktualizacja szkoleń dla osób, które przeszły je kilka lat temu.

źródło: Rynek Kolejowy

5 grudnia 2020