Wykluczenie społeczne

Kolejny przykład likwidowania wykluczenia komunikacyjnego. Pociąg z Ostrołęki do Chorzel

Mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskują dostęp do kolei. Po 22 latach pociągi ponownie pojadą z Ostrołęki do Chorzel. Dzięki inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA przejazd 60-kilometrowego odcinka zajmie około 45 minut.

– Walka rządu z wykluczeniem komunikacyjnym jest możliwa m.in. dzięki inwestycjom kolejowym. Przywracamy i nadal będziemy przywracali ruch na liniach, które przez wiele lat nie mogły być użytkowane. Dzisiaj zyskują na tym mieszkańcy północnego Mazowsza – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Już od 11 czerwca 2023 r. między Ostrołęką a Chorzelami podróżni skorzystają z 4 stacji – w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz z 5 przebudowanych przystanków – Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka. Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery. Na odcinku 60 km przygotowano nowe tory, 24 obiekty inżynieryjne, w tym 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt i 6 mostów. Nad Narwią wybudowany został nowy 245-metrowy most kolejowy. Kratownicowa konstrukcja została przystosowana także dla pieszych – obok toru wybudowany został chodnik. W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły również 33 przejazdy kolejowo-drogowe. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami ustawiono znaki drogowe, a w miejscach, które tego wymagają, jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki.

– PKP Polskie Linie Kolejowe SA konsekwentnie zwiększają dostępność do kolei. Linia Ostrołęka – Chorzele to jedna z dwóch inwestycji na Mazowszu, której efektem jest powrót pociągów na dawno nieużywane linie. W tym celu wykorzystywane są środki finansowe z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Nowe możliwości komunikacyjne zyskują mieszkańcy, którzy mogą wybrać pociąg, najbardziej ekologiczny środek transportu, dla codziennych dojazdów do pracy i do szkoły – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość wynosiła wtedy 35 km/h, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. Obecnie linia jest dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). Czas przejazdu pociągu na trasie Ostrołęka – Chorzele wyniesie około 45 minut.

Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu ze środków unijnych oraz budżetowych.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

5 czerwca 2023