Niepełnosprawność

Kolejne dzieła polskiej kultury na portalu iSztuka

Dzieła m.in. Witkacego, Nikifora, Stryjeńskiej, Karnego oraz obiekty jak np. kościół św. Rocha w Białymstoku i Pałac Kultury i Nauki w Warszawie – zostały opisane za pomocą audiodeskrypcji i udostępnione na portalu iSztuka. W sumie dostępnych jest tam ponad 440 dzieł z audiodeskrypcją.

Dzieła opisywane są w ramach pionierskiego przedsięwzięcia „iSztuka” realizowanego od kilku lat przez białostocką Fundację Audiodeskrypcja.

Opisy dzieł są robione za pomocą audiodeskrypcji. To technika umożliwiająca odbiór kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku. Jest to przekład treści na słowa. Powstają w ten sposób opisy – w formie skryptów tekstowych i nagrań dźwiękowych – filmów, spektakli teatralnych i operowych, dzieł sztuki. Dzięki temu mogą je poznawać także osoby z niepełnosprawnością słuchu.

Pomysłem fundacji jest by na portalu zamieścić dzieła sztuki od prehistorii po nowoczesność. Do tej pory udało się opisać za pomocą audiodeskrypcji i udostępnić w sumie 441 dzieł, z tego w tym roku 57 dzieł.

Audiodeskrypcja powstała do takich prac jak „Kompozycja fantastyczna” („Kuszenie świętego Antoniego”) Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Pory roku. Listopad – grudzień” („Korowód I – z jeleniem”) Zofii Stryjeńskiej, „Egzekucja” Jerzego Nowosielskiego, „Pejzaż beskidzki ze stacyjką” Nikifora Krynickiego i „Autoportret w zielonym Bugatti” Tamary Łempickiej.

Są też rzeźby np. związanego z Białymstokiem Alfonsa Karnego „Skakanka”, jedną z kompozycji przestrzennych Katarzyny Kobro i Edwarda Wittiga „Pomnik lotnika”. Wśród zabytków architektury opisana została m.in. bazylika św. Rocha w Białymstoku, biurowiec ZUS w Gdyni i Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.

Wśród nowych form, do których tworzono audiodesrypcję były „Kineformy” Andrzeja Pawłowskiego, czyli zapis ruchomych obrazów wywoływanych na ekranie za pomocą specjalnie skonstruowanego projektora.

Projekt iSztuka realizuje od 2015 roku białostocka Fundacja Audiodeskrypcja w partnerstwie z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ oraz Akces Lab. Tegoroczna jego edycja została dofinansowana przez resort kultury oraz miasto Białystok; łączny jej koszt, to blisko 73,8 tys. zł.

Źródło: oprac. za wnp.pl. Zdjęcie ilustracyjne – fot. Shutterstock.

29 grudnia 2021