Niepełnosprawność

Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR

W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób. 

Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami – podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.

W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.

W przystępny sposób pokazuje między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.

Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych

  • szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami,
  • przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami,
  • zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
  • czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia,
  • opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
  • wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów,
  • umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik,
  • organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.

Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/jak-obslugiwac-osoby-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-pomoze-poradnik-mfipr

źródło: gov.pl

22 grudnia 2020