News, Niepełnosprawność

Dylemat rodziców. Wybór szkoły dla niepełnosprawnego dziecka

Przed rodzicami dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności staje trudny moment podjęcia decyzji o tym, do jakiej szkoły posłać swoją pociechę. Gdy zaburzenia lub upośledzenie dziecka są niewielkie, realną możliwość stanowi zapisanie go do szkoły ogólnodostępnej. Jednak nawet w takich przypadkach okazać się może, że szkoła specjalna lub integracyjna będzie lepsza. Podejmując decyzję, warto oprzeć się na merytorycznej stronie każdego wyboru oraz ocenie stanu dziecka. 

Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności podlegają obowiązkowi szkolnemu, jak reszta uczniów. Inny jest czas jego trwania, ponieważ niepełnosprawni uczniowie mogą uczyć się do 20. roku życia w podstawówkach, natomiast do 24. roku życia w szkołach ponadpodstawowych. Niepełnosprawne dziecko może od przedszkola uczęszczać do placówki edukacyjnej specjalnej, integracyjnej lub masowej, czyli ogólnodostępnej. Decyzja o wyborze konkretnej drogi nauki zależy od stanu dziecka, przekonań rodziców oraz zaleceń specjalistów. Wielu rodziców mających dzieci z niskim stopniem niepełnosprawności decyduje się na wybór dla nich szkoły ogólnodostępnej.

Dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności w szkole

Szkoła ma obowiązek przyjąć dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności i zapewnić mu uczestnictwo we wszystkich zajęciach edukacyjnych. Powinny być realizowane specjalne potrzeby danego ucznia, determinowane przez rodzaj i poziom jego niepełnosprawności. Pracownicy szkoły powinni również współpracować z rodzicami dziecka w zapewnieniu mu całościowej opieki i wsparcia. Uczeń z niepełnosprawnością musi mieć zapewnione materiały dydaktyczne, specjalny sprzęt oraz dobre warunki do nauki dostosowane do jego stanu zdrowia. Pedagodzy powinni też wspierać dziecko w drodze do integracji z grupą rówieśniczą oraz w osiągnięciu samodzielności, na dostępnym dla niego poziomie.

Plusy dla dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności w szkole masowej

Decyzja o zapisaniu niepełnosprawnego dziecka do szkoły masowej ma wiele plusów i minusów. Wśród głównych zalet wymienia się możliwość poznania innych uczniów, co może wspomóc w wyrobieniu umiejętności społecznych i nawiązaniu relacji przyjacielskich. Dziecko może poznać szerokie spektrum innych uczniów, nie zamykając się jedynie w niewielkiej grupie dzieci z podobnymi niepełnosprawnościami. Obecność innych uczniów może działać na dziecko stymulująco, aby odwrócić na tyle, na ile to możliwe, uwagę od jego indywidualnych trudności.

Minusy dla dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności w szkole masowej

Jednocześnie kontakt z liczną grupą uczniów z ogólnodostępnej szkoły może podziałać na dziecko negatywnie, jeśli spotka się z niezrozumieniem lub nawet szykanami. Niestety inność bywa czasami powodem braku akceptacji i przyczyną bezlitosnych żartów, dlatego nauczyciele powinni podjąć wobec dziecka niepełnosprawnego działania ochronne. Gdy niepełnosprawne dziecko trafia do masowej szkoły, powinno mieć zapewnioną kompleksową opiekę, aby edukacja odbywała się dla niego z korzyścią. Czasami wadą takiego toku nauki jest też brak odpowiedniego przygotowania samej szkoły. Problemem może być brak specjalistycznie wyszkolonej kadry, materiałów dydaktycznych, a nawet fizyczne bariery istniejące w budynku szkolnym trudne do przebycia dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową.

Prawa i obowiązki dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności w szkole

Niepełnosprawne dziecko ma w trakcie nauki szkolnej zarówno prawa, jak i obowiązki. Do jego praw należy możliwość realizowania obowiązku szkolnego, korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego (jeśli jest to wskazane w orzeczeniu o niepełnosprawności), rozwijanie swoich hobby i zainteresowań, wyrażanie osobistych poglądów i uczuć.

Z kolei do obowiązków ucznia należy systematyczne i aktywne, na miarę indywidualnych predyspozycji, uczestniczenie w lekcjach i zajęciach, realizowanie obowiązku edukacyjnego, dbanie o dobre imię szkoły. Za obowiązek ucznia z niepełnosprawnością uznaje się też, aby zgłaszało wszystkie przypadki niewłaściwego traktowania w szkole, zarówno ze strony rówieśników, jak i kadry nauczycielskiej.

źródło: onet

11 marca 2021