Niepełnosprawność

Coraz więcej pociągów PKP IC przyjaznych osobom niepełnosprawnym

W pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 roku w podróż z PKP Intercity wybrało się 35 proc. więcej osób z niepełnosprawnościami niż w tym samym okresie rok temu. 

PKP Intercity prowadzi szerokie działania mające na celu zwiększanie dostępności swoich usług dla takich osób. Służy temu nie tylko modernizowany tabor, lecz również szkolenia personelu oraz dostępność bezpłatnej asysty. PKP Intercity inwestuje w tabor przyjazny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy dla osób niewidomych i niedowidzących, tak aby kolej była dostępna dla każdego podróżnego. Realizując największy program inwestycyjny w swojej historii, spółka uwzględnia potrzeby różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Flotę przewoźnika wzmacniają kolejne nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) – nowe ED160 FLIRT i zmodernizowane ED74. Wszystkie pojazdy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Składy FLIRT są wyposażone m.in. w wydzielone miejsca dla 2 wózków inwalidzkich oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie ze składu.

Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski jest obecnie w trakcie realizacji zamówienia na dostawę do przewoźnika 81 nowych wagonów. Wśród nich znajdzie się 10 wagonów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które już w najbliższym czasie wyjadą na tory. Ponadto w tym roku PKP Intercity podpisało z poznańskim producentem taboru umowę na modernizację 90 wagonów. Co ważne, w pojazdach dostępne będą oznaczenia w alfabecie Braille’a.

Od ubiegłego roku w barwach przewoźnika jeździ 60 wagonów COMBO, które, jako pierwsze w Polsce, zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi.

Wagony posiadają wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. W przedziałach przewidziano również siedzenia dla opiekunów, a miejsca dla wózków są odpowiednio zabezpieczone pasami bezpieczeństwa. Kolejne ułatwienia to automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi i kontrastowe drzwi wejściowe, dostosowane i bezpieczne toalety, a także poręcze umieszczone na odpowiednich wysokościach. PKP Intercity uwzględniło w projekcie usprawnienia dla osób niewidomych, dlatego wszystkie piktogramy i przyciski posiadają oznaczenia w alfabecie Braille’a.

Oprócz inwestycji taborowych PKP Intercity inwestuje również w rozwój kompetencji swoich pracowników. Spółka regularnie przeprowadza szkolenia drużyn konduktorskich z obsługi osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy programu biorą udział w zajęciach, które obejmują przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. Szkolenia uczą m.in. empatii czy postępowania z osobami z niepełnosprawnościami. W ten sposób PKP Intercity dąży do tego, żeby zapewnić komfortową podróż absolutnie wszystkim pasażerom.

W 2021 roku PKP Intercity przystąpiło do programu Dostępność Plus. Koordynowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej program ma na celu zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz umożliwienie brania udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Głównym założeniem inicjatywy jest dostosowanie przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań każdego z obywateli bez wyjątku. Podpisując porozumienie, PKP Intercity zobowiązało się do dalszego poszerzania swoich działań na rzecz osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami czy seniorów.

Źródło: oprac. za  transinfo.pl. Zdjęcie – fot PKP IC,

5 grudnia 2022