Niepełnosprawność

Apel do lekarzy o specjalne traktowanie pacjentów niesłyszących oraz niedosłyszących

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej apeluje do lekarzy i lekarzy dentystów o wsparcie osób niepełnosprawnych w trakcie epidemii. Szczególnie chodzi o grupę pacjentów niesłyszących oraz niedosłyszących. Chodzi o zwrócenie szczególnej uwagi na tę grupę osób w czasie trwania epidemii koronawirusa i udzielanie im stosownego wsparcia i dostępu do opieki lekarskiej na równych zasadach.

Samorząd przypomina, że każdy podmiot leczniczy jest zobowiązany do spełnienia wymogów ustawy w myśl której, porozumiewanie się pacjenta z lekarzem może odbywać się z zastosowaniem środków wspierających komunikowanie się np. wideo-tłumacza. Przypomnijmy, że narzędziem mającym ułatwić taką komunikację i będącym dodatkowym wsparciem dla osób głuchych potrzebujących informacji w związku z epidemią COVID-19 działającym przez 7 dni w tygodniu, jest wideoinfolinia uruchomiona w ramach Programu Dostępność Plus, która jest dostępna na stronie internetowej Polskiego Związku Głuchych.

Z informacji przedstawionych przez Rzecznika Praw Obywatelskich oraz widniejących na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w ramach tej wideoinfolinii, istnieje możliwość skorzystania z tłumacza on-line języka migowego poprzez stronę internetową bądź wskazane tam komunikatory – także przez personel medyczny przychodni i szpitali. – Taki bezpośredni kontakt z tłumaczem może ułatwić przeprowadzenie wywiadu lekarskiego jak również przekazanie diagnozy oraz zaleceń pacjentowi. W konsekwencji może się to przyczynić do przełamania barier komunikacyjnych i usprawnienia kontaktu między personelem medycznym a osobą posiadającą uszkodzenia narządu słuchu przy wykorzystaniu dostępnych rozwiązań technicznych – czytamy w apelu.

Warto również podkreślić, że zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia odnośnie dostępu osób niesłyszących do ochrony zdrowia w czasie pandemii jak również w związku z nowelizacją rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2020 r.,  poz. 1395 z pózn. zm.) jeżeli uzasadnia to stan zdrowia pacjenta oraz ze względu na istniejący problem komunikacyjny nie będzie on chciał skorzystać z teleporady, wówczas może mu zostać udzielone świadczenie w formie stacjonarnej.

źródło: cowzdrowiu.pl

17 kwietnia 2021